Copiloot liet Airbus Germanwings bewust crashen
3rd & 7 37yd
3rd & 7 37yd
B
S
O
close
close

-





-
Passagiers beseften pas op allerlaatste moment dat vliegtuig aan het crashen wasVolgens Brice Robin, de procureur van Marseille was het pas op het allerlaatste moment dat de passagiers van het vliegtuig beseften dat de Airbus aan het neerstorten was. De onderzoekers leiden dit af uit het feit dat op de geluidsband in de eerste zwarte doos pas vlak voor de crash de eerste angstkreten te horen zijn.
-
Dinsdag en woensdag bemoeilijkten slechte weersomstandigheden de reddingsoperatie in Zuid-Frankrijk flink, maar donderdag is het weer stukken beter. Hellikopters vliegen constant over en weer boven het rampgebied.Weersomstandigheden veel beterRecovery team just wrapped morning meeting here at staging area. Clear skies today in #SeyneLesAlpes: http://t.co/9ax3HhRVUBMar. 26, 2015- Reply
- Retweet
- Favorite
-
Andreas Lubitz, de copiloot die het vliegtuig van Germanwings bewust liet crashen, was een 27-jarige Duitser. Hij liet het vliegtuig crashen toen de boordcommantant naar het toilet ging, en weigerde hem nadien weer in de cockpit te laten. Lees meer op: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150326_01599678Dit weten we al over de copiloot -
-
De automatische piloot van het vliegtuig werd manueel gewijzigd, zo meldt de gespecialiseerde website AirLive.net.Automatische piloot manueel gewijzigdNews: Autopilot was manually changed from 38,000ft-100ft (ADS-B/ModeS data)
via @flightradar24 http://t.co/cGNxWmx7uu - @PollyR_AviationMar. 26, 2015- Reply
- Retweet
- Favorite
-
Een zichtbaar aangeslagen Carsten Spohr, de CEO van Lufthansa, heeft tijdens de persconferentie bevestigd dat de copiloot het vliegtuig moedwillig heeft laten neerstorten, en dat de boordcommandant de cockpit niet weer werd binnengelaten toe hij even naar het toilet was gegaan. 'Dit nieuws maakt de klap enkel erger', klonk het. 'Het maakt de nachtmerrie waar we momenteel doorgaan nu dubbel zo erg.'Bevestiging door Lufthansa dat copiloot toestel moedwillig liet crashen -
Het is deel van ons DNA om piloten heel goed op te leiden', vervolgde Spohr. 'Iedereen weet hoe belangrijk dit is voor ons. Onze piloten krijgen de beste opleidingen, en we laten hen ook heel grondig psychologisch screenen vooraleer ze een cockpit mogen betreden. Ze zijn de besten ter wereld, en Lufthansa heeft van veiligheid altijd een prioriteit gemaakt. Dat maakt dit gebeuren dan ook zo ontzettend tragisch. We zijn onthutst.''Onthutst omdat goede opleiding en veiligheid nochtans zo belangrijk voor ons zijn' -
Volgens Spohr bestond op geen enkele manier een vermoeden dat het niet goed ging met Lubitz. 'Er waren geen incidenten die aantoonden dat hij psychologische problemen had', klonk het. Over motieven kan momenteel dan ook enkel worden gespeculeerd, maar bij de steeds meer opduikende hypothese van zelfmoord stelde Spohr zich alvast ernstige vragen. 'Wanneer een mens 149 mensen meesleurt in de dood, dan bestaat daar een ander woord dan zelfmoord voor', klonk het.'Copiloot was 100 procent gezond, 149 mensen in dood meesleuren is geen zelfmoord' -
-
Het is nog steeds niet duidelijk wat de toegang tot de cockpit voor de piloot blokkeerde. Ofwel blokkeerde Lubitz de toegang bewust, maar het is niet uitgesloten dat de boordcommandant niet eens probeerde om de code in te voeren. Dit moet deel uitmaken van het onderzoek, benadrukte Spohr.Mysterie blijft -
Ondanks de toegenomen angst verzekerde Spohr dat vliegen vandaag nog steeds de meest veilige manier van mobiliteit is. 'Er zijn steeds meer vluchten, steeds meer passagiers, en steeds minder doden. Op de weg vallen er tientallen keren meer.''Vliegtuig blijft meest veilige transportmiddel ter wereld' -
Spohr beseft dat de aandacht de komende dagen volledig op de psychologische tests voor piloten zal komen te liggen, en dat er veel kritische vragen zullen worden gesteld. In deze context gaf hij toe dat piloten dan wel grondig psychologisch gescreend worden tijdens hun opleiding, maar dat ze eens ze aan het werk zijn eigenlijk niet meer grondig worden getest. 'Maar dit is niet enkel zo bij Lufthansa of Germanwings, dit geldt bij elke vliegtuigmaatschappij ter wereld', voegde hij eraan toe. 'Daarna wordt vooral aan sociale controle onder de piloten gedaan.''Eens iemand begint te vliegen, geen psychologische tests meer' -
De copiloot heeft zes jaar geleden zijn pilotenopleiding gedurende zes maanden onderbroken, omwille van medische redenen, gaf de Lufthansa-CEO toe. Dit is echter geen reden om speciaal ongerust te worden, benadrukte hij, het komt geregeld voor en nadien volgt opnieuw een aantal screenings. Tijdens die elf maanden werkte Lubitz overigens als steward.Lubitz brak pilotenopleiding 6 maanden af -
-
'Deur cockpit kan in geval van bewusteloosheid nog worden geopend'De deur naar de cockpit in een Airbus A320 kan in geval van bewusteloosheid met een code en een bel geopend worden, maar de persoon in de cockpit kan met een schakelaar wel nog verhinderen dat de deur open gaat, zo bevestigde Spohr eerdere berichten.
-
Eerste nabestaanden arriveren in Seyne-les-AlpesDe eerste autobussen met nabestaanden zijn aangekomen aan de speciaal ingerichte rouwkapel van Seynes-les-Alpes, waar later donderdag nog een ceremonie plaatsvindt. In totaal worden acht bussen verwacht, die in totaal 350 nabestaanden vervoeren, zo meldt de lokale krant Dauphiné Libéré.Arrivée du premier car + minibus à la chapelle ardente de Seyne-les-Alpes #crashA320 http://t.co/cIFuRyRRptMar. 26, 2015
- Reply
- Retweet
- Favorite
-
Helaas is Lubitz niet de eerste piloot die passagiers de dood mee insleurde. Lees meer op: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150326_01599870Bewuste crashes komen vaker voor -
De Duitse autoriteiten hebben de achtergrond van copiloot Andreas Lubitz onderzocht en 'niets abnormaals' of aanwijzingen van terrorisme vastgesteld. Dat heeft de Duitse minister van Binnenlandse Zaken Thomas de Maiziere donderdag gezegd. 'We hebben ook de overige bemanningsleden en passagiers gescreend op tekenen voor terrorisme, maar alles bleek negatief, aldus de minister.Duitse autoriteiten vonden niets abnormaals -
Het transportcomité van de Duitse regering zal de veiligheid bij vliegtuigmaatschappij Germanwings laten onderzoeken, zo heeft de voorzitter ervan, Martin Burkert, donderdag gemeld aan de Duitse krant Die Welt. 'We zullen alles tot in de puntjes uitzoeken', klonk het. 'Van het veiligheidsplan van Germanwings en inspectieverslagen tot de technologie van de Airbus.'Duitse regering laat veiligheid bij Germanwings onderzoeken -
Niet lang nadat bekend was geraakt dat de copiloot van de gecrashte Airbus moedwillig het toestel liet neerstorten, en hij dit deed van zodra hij alleen in de cockpit was, heeft een eerste luchtvaartmaatschappij donderdag haar procedures veranderd. Het gaat om de Noorse lagekostenluchtvaartmaatschappij Norwegian Air Shuttle, die 'met onmiddellijke ingang' haar procedures wijzigt, zodat voortaan in de cockpit te allen tijde twee mensen aanwezig moeten zijn.Noorse lowcostmaatschappij verandert regels: altijd 2 mensen in cockpit -
De tragedie van de crash gaat 'elke verbeelding te boven', het is 'een tragedie van een onvatbare dimensie'. Dat heeft de Duitse bondskanselier Angela Merkel donderdagmiddag tijdens een persconferentie gezegd, waar ze reageerde op het feit dat de Duitse copiloot het toestel moedwillig deed neerstorten. Ze beloofde met de Duitse regering alles te zullen doen om het verdere onderzoek te ondersteunen. 'Dat zijn wij verschuldigd aan al wie dierbaren verloren is bij deze tragedie', klonk het.Merkel: 'Dit gaat elke verbeelding te boven' -
Waarom crash als die van Airbus Germanwings niet bij Ryanair had kunnen gebeurenVliegtuigmaatschappij Ryanair heeft in het verleden al maatregelen genomen om te vermijden dat piloten alleen in de cockpit zitten. Lees er alles over op http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150326_01600023
-
Een neergestort vliegtuig wordt ook in het geval van een moedwillige crash door de copiloot gedekt door de verzekering. Lees meer op: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150326_01600092Vliegtuig ook bij moedwillige crash verzekerd -
-
-
Reddingswerken gaan intussen voortOnderzoekers hebben donderdagmiddag tussen het puin intussen verder gezocht naar stoffelijke resten van de slachtoffers. De zoektocht is een waanzinnig moeilijke taak, want de resten liggen overal verspreid of liggen volgens hulpverleners voor altijd bedolven onder het puin. Het kan nog weken duren voor alle resten geborgen zijn. De weersomstandigheden waren donderdag wel beter dan dinsdag en woensdag, toen het regende en ijskoud was.
-
Het ongeluk met het vliegtuig van Germanwings heeft volgens de laatste informatie aan 75 Duitsers het leven gekost, zo heeft het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken donderdagmiddag in Berlijn bekendgemaakt. Tot nu was sprake van 72 omgekomen Duitsers. Dit betekent dat momenteel nog van één omgekomen inzittende de nationaliteit nog niet is vastgesteld.'Nationaliteit van één slachtoffer nog onbekend'